Uitleg/Tutorial Excel Template: Zelf een vakantierooster maken in Excel

Zelf een vakantierooster maken in Excel uitleg – planninginexcel.nl

Met behulp van het Vakantierooster Excel Template kun je in 4 stappen zelf een basisrooster maken. De 4 stappen zijn onder te verdelen in:

  1. Bepalen van de de benodigde bezettingseisen voor de vakantieperiode(s).
  2. Inventariseren van de voorkeuren en beschikbaarheid van de medewerkers specifiek voor de vakantieperiode.
  3. Plannen van het vakantierooster.
  4. Informeren van de medewerkers.

Deze tutorial is bedoeld om je te helpen bij het invullen van de Excel, dus voornamelijk stap 1-3. De cellen die ingevuld kunnen/moeten worden zijn met geel aangegeven. De invulling van stap 4 kan op verschillende manieren.


Alle templates op Planning in Excel zijn gratis.
Steun d.m.v. een donatie wordt wel enorm gewaardeerd.

Uitleg stap 1: Bepaal voor de vakantieperiode(s) de benodigde bezettingseisen, dienst(en), en de ruimte voor verlof.

De eerste stap is het bepalen en invullen van de diensten; dienstnaam, begintijd, eindtijd, betaalde werktijd, dienstcode, aantal benodigde diensten/medewerkers per dag.

  • Bepaal o.b.v. het verwachte werkaanbod de verschillende type diensten; begintijd, eindtijd, (evt. onbetaalde) pauzetijd.
  • Indien er meerdere locaties zijn voor de roostergroep, houdt hier dan rekening mee in het bepalen van de diensten.
  • Vul bij dienstnaam de naam van de dienst in en bij dienstcode een afkorting. Deze afkorting zal ook worden gebruikt voor het toewijzen van de diensten aan medewerkers.
  • Vul bij begintijd, via de drop-down, de begintijd van de dienst in (van het moment waarop de medewerker betaald krijgt).
  • Vul bij eindtijd, via de drop-down, de eindtijd van de dienst in (van het moment waarop de medewerker niet meer betaald krijgt).
  • Vul bij onbetaalde pauzetijd, via de drop-down, het aantal minuten/uren pauze in binnen de dienst in die niet uitbetaald worden.
  • Vul bij werktijd, via de drop-down, het aantal minuten/uren dat uitbetaald worden binnen de dienst.
  • Vul per dag van de week het aantal benodigde medewerkers in, per dienst, per dag, in een standaard vakantieperiode, met andere woorden de standaard vakantiebezetting.

Uitleg stap 2: Inventariseer de voorkeuren van de medewerkers voor de vakantieperiode. Opleiding/papadagen etc. zijn vaak anders in die periode.

De tweede stap is de personeelgegevens en -voorkeuren inventariseren en invullen.

  • Vul bij naam de namen van medewerkers binnen de roostergroep in (alleen de medewerkers die ook de diensten zullen draaien).
  • Vul bij voorkeuren de voorkeuren in van de medewerkers mbt de vakantie en locatie.
  • Vul bij opmerkingen eventuele opmerkingen in.
  • Vul bij contract het aantal contracturen van de medewerker in.

Uitleg stap 3: Plan het vakantierooster. Plan de diensten en “V” voor verlof.

De derde stap is een vakantierooster maken. Het benodigde aantal diensten/medewerkers is gebaseerd op de ‘standaard vakantiebezetting’. Op dag/datum kun je deze nog aanpassen (in rij 35-37).

  • Mocht er met een basisrooster gewerkt worden, vul deze dan eerst in.
  • Wijs anders per medewerker diensten toe door de ‘dienstcode’ op de weekdagen toe te wijzen. Bijv. een “D” op ‘ma’ voor mdw 1.
  • Wijs voor de medewerkers hun verlofverzoeken toe, door een “V” te plaatsen.
  • De kolom “ingepland vakantiedagen” geeft het aantal vakantiedagen (V) weer.
  • De rijen en kolomen onderin kunnen 3 verschillende kleuren hebben:
  • Rood: er zijn minder diensten toegewezen dan benodigd. Om niet met onderbezetting aan een dag te beginnen wil je dit voorkomen/oplossen.
  • Geel: er zijn precies evenveel diensten toegewezen als benodigd. Dit is het minimum. Dan weet je dat je direct aanpassingen moet doen in het rooster, mocht er iemand afwezig zijn.
  • Groen: er zijn meer diensten toegewezen dan benodigd. In de basis kan dit (voor sommige diensten) wenselijk zijn, als (gelijkmatig verdeelde) buffer om bijv. ziekte op te vangen.

Uitleg stap 4: Informeer medewerkers over het vakantierooster

Stem het vakantierooster af met de medewerkers.

Deze website is opgezet om (kleine) ondernemingen en organisaties theoretische inzichten en praktische tools te bieden om een personeelsplanning op een duurzame inzetbare wijze in te richten, zonder zelf het wiel uit te hoeven vinden of direct vast te zitten aan (dure) planningssoftware of -modules. Dus ‘gewoon’ een planning in Excel. Mocht je bij het verbeteren van jouw planningsproces een sparringpartner kunnen gebruiken, neem dan vrijblijvend contact op. Wellicht kunnen we je verder helpen.